- Błąd
Podczas konferencji m�wiono o znaczeniu g?osu mieszka?c�w, wp?ywie smogu na zdrowie i o rozwi?zaniach systemowych w walce o czyste powietrze.
15 listopada Urz?d Marsza?kowski Wojew�dztwa ?l?skiego wraz z redakcj? Gazety Wyborczej zorganizowa? konferencj? pod has?em �?l?skie bez smogu! Jak to zrobi??�. By?o to podsumowanie wielomiesi?cznej akcji, podczas kt�rej zapoznawano si? z pomys?ami mieszka?c�w wojew�dztwa na czyste powietrze i inicjowano r�?norodne sposoby walki ze smogiem.
Henryk Mercik, cz?onek Zarz?du Wojew�dztwa ?l?skiego, m�wi? o szczycie klimatycznym ONZ w Bonn. Jak podkre?li?, jedn? z podgrup dyskusyjnych by?a ta utworzona przez lider�w lokalnych i regionalnych, w tym o?rodki metropolitalne. � W tym gronie nikt nie mia? w?tpliwo?ci, ?e to w?a?nie regiony s? kluczowym graczem w kontek?cie oddzia?ywania na ?rodowisko. I to na r�?nych p?aszczyznach. Na przyk?ad tylko z pozoru w?a?ciwe planowanie przestrzenne niewiele ma wsp�lnego z ochron? ?rodowiska. Teraz sami stajemy przed tego typu wyzwaniami w dobie walki o czyste powietrze. W przysz?ym roku Szczyt Klimatyczny Organizacji Narod�w Zjednoczonych zawita do Katowic. To b?dzie dobra okazja do przedstawienia swoich sposob�w i pomys?�w na walk? ze smogiem � stwierdzi?. � Wystarczy spojrze? na tabel? zanieczyszczenia powietrza, ?eby wiedzie?, ?e jest ?le. I chyba nie ma nic gorszego, jak ewentualny brak tej ?wiadomo?ci � uwa?a Henryk Mercik.
Cz?onek Zarz?du Wojew�dztwa ?l?skiego wspomnia? r�wnie? o wielomiesi?cznych konsultacjach spo?ecznych przeprowadzonych w trakcie powstawania przepis�w antysmogowych. Z tym, ?e w procesie kszta?towania si? tych uchwa? wa?ny jest � opr�cz stanowiska ekspert�w � udzia? mieszka?c�w, zgodzi? si? Wojciech Kozak, wicemarsza?ek wojew�dztwa ma?opolskiego. � Te liczne rozmowy i konsultacje przyczyni?y si? r�wnie? do wi?kszego zrozumienia problemu. Krak�w rocznie odwiedza oko?o 15 mln turyst�w. Do samych Balic przylatuje ich 5 mln w ci?gu 12 miesi?cy. Teraz, po miesi?cach dyskutowania na naprawd? r�?nych p?aszczyznach o smogu, widok turysty z mask? na twarzy ju? nikogo nie dziwi. Staje si? jak najbardziej normalnym obrazkiem � t?umaczy? wicemarsza?ek.
O destrukcyjnym wp?ywie smogu na zdrowie i ?ycie m�wi? prof. Pawe? Buszman, kardiolog, prezes zarz?du Polsko-Ameryka?skich Klinik Serca. Przytoczy? najnowsze dane, wed?ug kt�rych tylko w trzech pierwszych kwarta?ach 2017 roku umar?o 15 tys. wi?cej Polak�w ni? we wcze?niejszych, por�wnywalnych okresach. � Obecnie mamy niestety jeden z najwy?szych wska?nik�w umieralno?ci od czas�w stanu wojennego. W krajach Europy Zachodniej jest zupe?nie odwrotny trend i tam ludzie ?yj? coraz d?u?ej. Jaka jest przyczyna takiego stanu rzeczy? Polska jest w absolutnej czo?�wce europejskiej, je?eli chodzi o zapylenie py?ami PM10 i PM2,5. Zanieczyszczenie powietrza za? jest jedn? z g?�wnych przyczyn zawa?�w i udar�w m�zgu, kt�re stanowi? z kolei przyczyn? zgonu w 70% przypadk�w. Warto te? wspomnie? o skutkach demograficznych, a tym samym ekonomicznych i gospodarczych. Wedle ostatnich bada? w latach 2030-2050 ma uby? prawie milion Polak�w. Rozmowa o realnych kosztach finansowych zaczyna si? od 100 mld z? � podkre?li? prof. Buszman.
Wed?ug ekspert�w niepokoj?ca jest nadal za ma?a ?wiadomo?? spo?eczna o zagro?eniach, jakie niesie ze sob? smog, szczeg�lnie w?r�d m?odych ludzi. Z tego powodu w czterech subregionach wojew�dztwa ?l?skiego zorganizowano warsztaty, podczas kt�rych mieszka?cy mogli dzieli? si? swoimi spostrze?eniami i pomys?ami na skuteczn? walk? ze smogiem. Projekty mo?na zobaczy? i oceni? na stronie turozmawiamy.slaskie.pl. Jeszcze w listopadzie Zarz?d Wojew�dztwa ?l?skiego wybierze najlepszy z nich, kt�ry zostanie zrealizowany.
R�wnie? prof. Jaros?aw Zuwa?a, zast?pca dyrektora bada? i rozwoju Instytutu Chemicznej Przer�bki W?gla, podkre?la? konieczno?? rozbudzania spo?ecznej ?wiadomo?ci odno?nie skutk�w i skali zanieczyszczonego powietrza. � Jeszcze 20-30 lat temu w og�le w publicznej dyskusji nie by?o czego? takiego jak smog. ?mierdzi to ?mierdzi. Trzeba zamkn?? okno, o czym tu w og�le gada?? Teraz jest jednak inaczej. Coraz wi?cej m?odych ludzi si? organizuje wok�? tego problemu. Trzeba to poszerza? i pog??bia?. I m�wi? do skutku o konsekwencjach medycznych, bo tego nigdy nie za du?o � m�wi? prof. Zuwa?a.
Wed?ug prof. Marka Sitarza, kierownika Katedry Transportu Szynowego Wy?szej Szko?y Biznesu w D?browie G�rniczej, na efektywno?? zwalczania smogu wp?ywa brak rozwi?za? systemowych na terenie ca?ego kraju. � W pierwszej kolejno?ci powinni?my si? wszyscy zastanowi?, jakie s? podstawowe ?r�d?a zanieczyszczenia powietrza. Niestety, zdecydowana wi?kszo?? spo?ecze?stwa niezbyt z tego zdaje sobie spraw?. A tylko wtedy b?dzie mo?na powa?nie podchodzi? do kwestii zwalczania tych ?r�de?. Za zanieczyszczenie powietrza odpowiada spalanie domowe, ruch samochodowy oraz zanieczyszczone drogi, o czym najcz??ciej zapominamy w pierwszej kolejno?ci. Bez dzia?a? formalnych, z pozycji ca?ego kraju, nie widz? szans na zmian? obecnego trendu. Na razie brakuje odwagi w?r�d polityk�w. Mo?e to si? zmieni � m�wi? prof. Sitarz. Wspomnia? o systemowych rozwi?zaniach podj?tych w Sztokholmie � po wprowadzeniu op?at 2 euro za pierwsz? godzin? parkowania w stolicy Szwecji bardzo szybko by?o a? o 90 proc. mniej samochod�w.
Jednak jak stwierdzili eksperci, transport zbiorowy w Polsce jest w nie najlepszym stanie, zar�wno je?li chodzi o organizacj?, jak i stron? finansow?. Mimo to efektywna polityka antysamochodowa w najwi?kszych polskich miastach pod warunkiem zmian jest jak najbardziej mo?liwa.
Uczestnicy spotkania dyskutowali r�wnie? o w?glu. Wed?ug nich nawet w dobie elektromobilno?ci odchodzenie od niego by?oby du?ym i bardzo kosztownym b??dem. Problemem nie jest w?giel, a spos�b jego palenia.
"Tre?ci zawarte w publikacji nie stanowi? oficjalnego stanowiska organ�w Wojew�dzkiego Funduszu Ochrony ?rodowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach".
------------------------------------------------
Zobacz r�wnie? inne materia?y o tematyce ekologicznej na:
fot. BP Tomasz ?ak/slaskie.pl
/kp/